Indkaldelse til ordinær generalforsamling

Indkaldelse til ordinær generalforsamling

Meddelelse nr. 7, 2018 – Indkaldelse til ordinær generalforsamling
23. marts 2018

I henhold til vedtægternes pkt. 8.3 indkaldes til ordinær generalforsamling i Columbus A/S:

Tirsdag den 24. april 2018 kl. 10.00

hos Columbus, Lautrupvang 6, 2750 Ballerup, med følgende dagsorden:

1. Bestyrelsens beretning om selskabets virksomhed i det forløbne år.
  2. Forelæggelse og godkendelse af årsrapport.
  3. Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af underskud i henhold til den godkendte årsrapport.
  4. Forslag fra bestyrelsen om ændring af bemyndigelser i vedtægternes pkt. 5.
  5. Forslag fra bestyrelsen om, at Generalforsamlingen bemyndiger be­styrelsen til i et tidsrum af 18 måneder fra generalforsamlingens da­to til selskabet at erhverve indtil 10% af selskabets aktiekapital mod et vederlag, der ikke må afvige mere end 10% i opad eller nedadgående retning fra den senest forud for erhvervelsen noterede købekurs for aktierne på NASDAQ Copenhagen A/S.
  6. Behandling og godkendelse af bestyrelsens forslag til ny vederlagspolitik, inkl. retningslinjer for incitamentsaflønning jf. Selskabslovens § 139.
  7. Forslag fra bestyrelsen om ændring af selskabets vedtægter således, at selskabet fremadrettet alene udarbejder selskabsmeddelelser på engelsk, jf. § 4, stk. 4, i BEK nr. 1173 af 31/10/2017 om udstederes oplysningsforpligtelser. Efter bestemmelsen i den nævnte bekendtgørelse skal beslutning herom vedtages med simpelt flertal, og optages i vedtægterne. Bestyrelsen foreslår som konsekvens heraf, at der tilføjes et pkt. 20, i selskabets vedtægter med følgende ordlyd ”Selskabet udarbejder alene selskabsmeddelelser på engelsk, medmindre bestyrelsen bestemmer andet”.
  8. Valg af medlemmer til bestyrelsen
    1. Bestyrelsen foreslår genvalg af bestyrelsesmedlemmerne Ib Kunøe, Sven Madsen og Peter Skov Hansen.   Bestyrelsens næstformand, Jørgen Cadovius, genopstiller ikke. Bestyrelsen forslår nyvalg af Karina Kirk, som anses for uafhængig, jvf. Anbefalingerne for God Selskabsledelse.
    2. Valg af én eller to statsautoriserede revisorer
      1. Bestyrelsen foreslår genvalg af Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (CVR-nr. 33 96 35 56) som selskabets revisor i overensstemmelse med revisionsudvalgets indstilling. Revisionsudvalget er ikke påvirket af tredjeparter og har ikke været underlagt nogen aftale med en tredjepart, som begrænser generalforsamlingens valg til visse revisorer eller visse revisionsvirksomheder.

Uddybning af de enkelte dagsordenspunkter

Ad. pkt. 2:
      Bestyrelsen anbefaler, at årsrapporten godkendes.

Ad. pkt. 3:
      Bestyrelsen foreslår, at generalforsamlingen godkender bestyrelsens forslag til disponering af resultatet, der fremgår af årsrapporten for 2017, herunder udbetaling af et ordinært udbytte til aktionærerne på kr. 0,125 pr. aktie à kr. 1,25 svarende til et samlet udbytte på kr. 14.983.204.

Ad. pkt. 4:
      Bestyrelsen foreslår, at selskabets vedtægters pkt. 5.1 ændret til følgende:

"5.1
      Selskabets bestyrelse er indtil den 24. april 2022 bemyndiget til ad en el­ler flere gange at udstede warrants til medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer i selskabet og datterselskaber med indtil nominelt kr. 10.000.000, svarende til 8.000.000 stk. aktier á nom. 1,25. Warrants skal give ret til at tegne aktier til mar­kedskursen på tidspunktet for tildelingen af warrants.”

Bestyrelsen anbefaler, at forslaget vedtages.

Ad Pkt. 5:
      Bestyrelsen anbefaler, at den forslåede bemyndigelse til erhvervelse af egne aktier vedtages.

Ad. Pkt. 6:
      Bestyrelsen forslag til ny vederlagspolitik, inkl. retningslinjer for incitamentsaflønning jf. Selskabslovens § 139 vedlægges. Bestyrelsen anbefaler, at vederlagspolitikken vedtages.

Det reviderede forslag til vederlagspolitik, inkl. retningslinjer for incitamentsaflønning, jf. Selskabslovens §139 er udarbejdet under hensyntagen til de nye Anbefalinger for God Selskabsledelse fra Kommitteen for God Selskabsledelse, som trådte i kraft for de regnskabsår, der starter den 1. januar 2018 eller senere.

Ad Pkt. 7:
      Bestyrelsen anbefaler, at forslaget om fremover alene at offentlige selskabsmeddelelser på engelsk vedtages.

Ad. Pkt. 8:

Bestyrelse foreslår at følgende vælges til selskabets bestyrelse:

Ib Kunøe (genvalg)
      Sven Madsen (genvalg)
      Peter Skov Hansen (genvalg)
      Karina Kirk (nyvalg)

For oplysninger om de enkelte bestyrelsesmedlemmer henvises til Bilag 1.

Ad Pkt. 9
      Bestyrelsen anbefaler at Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab genvælges.
      Vedtagelseskrav
      Vedtagelse af de under dagsordenens pkt. 2, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 stillede forslag kræver simpelt flertal.

Vedtagelse af det under dagsordenens pkt. 5 stillede forslag kræver, at forslaget tiltrædes af mindst to tredjedele såvel af de afgivne stemmer som af den på generalforsamlingen repræsenterede stemmeberettigede kapital. Endvidere skal mindst halvdelen af aktiekapitalen være repræsenteret.

Registreringsdato
      Registreringsdatoen er tirsdag den 17. april 2018, kl. 23.59.
      Kun aktionærer, der besidder aktier i selskabet ved udløb af registreringsdatoen, har ret til at deltage i og stemme på generalforsamlingen. De aktier, den enkelte aktionær besidder på registreringsdatoen, opgøres på baggrund af notering af aktionærens kapitalejerforhold i ejerbogen samt meddelelse om ejerforhold, som selskabet har modtaget med henblik på indførsel i ejerbogen, men som endnu ikke er indført i ejerbogen.

Deltagelse er endvidere betinget af, at aktionæren rettidigt har løst adgangskort som beskrevet nedenfor.

Procedure for at kunne deltage i og afgive stemme på selskabets generalforsamling
      Adgangskort kan rekvireres:

Tilmeldingsblanket kan downloades fra www.columbusglobal.com > Investor.
       ·ved skriftlig henvendelse til selskabet på Lautrupvang 6, 2750 Ballerup eller via e-mail til cgr@columbusglobal.com

Tilmelding skal være Computershare A/S eller selskabet i hænde senest den 20. april 2018 kl. 23.59.

Columbus A/S sender adgangskort ud via e-mail. Dette kræver, at din e-mail adresse i forvejen er registreret på Shareholder Portalen, eller at du registrerer din e-mail adresse ved rekvirering af adgangskort via Shareholder Portalen. Efter tilmelding
      vil du modtage et elektronisk adgangskort. Medbring en elektronisk version på din smartphone eller tablet. Har du glemt at medtage dit adgangskort, vil du kunne få adgang til generalforsamlingen mod forevisning af legitimation. Du vil få udleveret stemmesedler i ankomstregistreringen ved generalforsamlingen.

Fuldmagtsafgivelse:
      Afgivelse af fuldmagt kan ske:

Fuldmagtsblanket skal være Computershare A/S i hænde senest den 20. april 2018 kl. 23.59.

Brevstemme:
      Afgivelse af brevstemme kan ske:

Brevstemmeblanketten kan downloades fra www.columbusglobal.com > Investor.

Brevstemme skal være Computershare A/S i hænde senest den 23. april 2018 kl. 12.00. Modtagne brevstemmer kan ikke tilbagekaldes.

Øvrigt
      Aktionærer kan ved skriftlig henvendelse til selskabet stille spørgsmål til dagsordenen.

Aktionærer kan udnytte deres finansielle rettigheder gennem Nordea A/S, der af selskabet er udpeget som kontoførende pengeinstitut.

Oplysninger fra selskabet
      Følgende oplysninger vil være tilgængelige for aktionærerne på selskabets hjemmeside www.columbusit.com > Investor fra senest tirsdag den 27. marts 2018:

•        Denne indkaldelse, der indeholder fuldstændige forslag
      •        Det samlede antal aktier og stemmerettigheder på datoen for indkaldelsen
      •        De dokumenter, der skal fremlægges på generalforsamlingen, herunder den reviderede årsrapport for 2017
      •        Formularer, der skal anvendes ved tilmelding, stemmeafgivelse ved fuldmagt eller brev

Columbus A/S har ved indkaldelsen til generalforsamlingen en aktiekapital på nominelt DKK 149.832.040, svarende til 119.865.632 aktier på nominelt DKK 1,25. Hver aktie på nominelt DKK 1,25 giver 1 stemme.

Ballerup, den 23. marts 2018
      Bestyrelsen for Columbus A/S

Bilag 1: Valg af medlemmer til bestyrelsen

Valg af medlemmer til bestyrelsen og rekrutteringskriterier
      Det er i vedtægterne for Columbus A/S fastsat, at bestyrelsen skal bestå af 3-7 medlemmer, der er valgt af generalforsamlingen for et år ad gangen.

I forbindelse med indstilling af nye bestyrelsesmedlemmer sker der en nøje vurdering af, hvilke ledelsesmæssige, professionelle og finansielle kompetencer, der er behov for med henblik på at sikre tilstedeværelse af de nødvendige kompetencer i bestyrelsen til varetagelse af selskabets og dermed aktionærernes interesser.

Under udvælgelsen af kandidater tages der, ud over kompetencer og kvalifikationer, hensyn til behovet for anciennitet, fornyelse og mangfoldighed.

Selskabets vedtægter indeholder ikke en begrænsning af, hvor mange gange et medlem kan genvælges til bestyrelsen.  Anciennitet er ikke i sig selv et afgørende kriterium, men det er bestyrelsens vurdering, at lang anciennitet og dermed stor erfaring for dele af bestyrelsen i høj grad kan være til fordel for selskabet. Anciennitet kombineret med løbende fornyelse sikrer en bredt funderet sammensætning af bestyrelsen.

Køn, alder og nationalitet er ikke en kvalifikation i sig selv, men indgår i en samlet vurdering af bestyrelseskandidatens kompetencer.

Oplysninger om de opstillede kandidater
      Nedenfor fremgår kompetencer og ledelseshverv i andre selskaber for hver af de opstillede bestyrelseskandidater.

Det er bestyrelsens vurdering, at de indstillede kandidater repræsenterer de nødvendige kompetencer i bestyrelsen, således at bestyrelsen har en sådan størrelse og sammensætning, at der under bestyrelsesmøderne kan foregå en konstruktiv debat og effektiv beslutningsproces.

Ib Kunøe

Født 1943
      Formand for bestyrelsen
      Medlem af bestyrelsen siden 2004, genvalgt i 2017
      Opfylder ikke Komitéen for God Selskabsledelses definition af uafhængighed

Uddannelse:
      HD i organisation og ledelse, Major

Formand for bestyrelsen i:
      Atea ASA, Consolidated Holdings A/S, Netop Solutions A/S, X-Yacht A/S, Calum Bagsværdlund K/S, Komplementarselskabet Åbyhøj ApS, Sparresholm Jagtselskab ApS og Freemantle Ltd.

Atrium Partner A/S

Særlige kompetencer:
      Virksomhedsledelse, inklusive ledelse af IT-selskaber, udvikling samt handel med virksomheder.

Sven Madsen

Født 1964
      Medlem af bestyrelsen siden 2004, genvalgt i 2017
      CFO i Consolidated Holdings A/S
      Medlem af Revisionsudvalget
      Opfylder ikke Komitéen for God Selskabsledelses definition af uafhængighed

Uddannelse:
      HD i regnskabsvæsen, Cand.merc. Aud.

CHV III ApS

Medlem af bestyrelsen i:
      Atea ASA, Consolidated Holdings A/S, core:workers AB, core:workers Holding A/S, X-Yachts A/S, Netop Solutions A/S, Ejendomsaktieselskabet af 1920 A/S, DAN-Palletiser Holding A/S og DAN-Palletiser Finans A/S.

Særlige kompetencer:
      Generel ledelse, økonomiske og finansielle forhold samt
      rekonstruktioner og M&A

Peter Skov Hansen

Født 1951
      Medlem af bestyrelsen siden 2012, genvalgt i 2017
      Formand for Revisionsudvalget
      Opfylder Komitéen for God Selskabsledelses definition af uafhængighed

Uddannet Statsautoriseret Revisor i 1980, beskikkelsen er deponeret

X-Yachts A/S, Netop Solutions A/S and Robotek Gruppen A/S

Forretningsudvikling samt økonomiske, regnskabsmæssige
      og skattemæssige forhold

Karina Kirk

Født 1971
      Indstillet til nyvalg

Ejer af KIRK, rådgivning til ledelse og bestyrelser
      Opfylder Komitéen for God Selskabsledelses definition af uafhængighed

Karina Kirk har mere end 20 års erfaring fra rådgivningsbranchen med ledende roller i vækst og udvikling af flere konsulenthuse samt som senior strategirådgiver for topledelsen i store virksomheder i Norden. Som rådgiver har Karina i særdeleshed beskæftiget sig med kommerciel virksomhedsledelse, kundecentreret udvikling og forretningstransformation i brancher som Transport, Tele og Finans. Karina’s erfaring tæller blandt andet otte år som partner i QVARTZ, en nordisk strategi- og konsulentvirksomhed med global rækkevidde, samt partner i Future Lab Business Consulting og konsulent i Accenture. Karina ejer KIRK rådgivning og udøver i dag rådgivning til ledelse og bestyrelser.

Uddannelse:
      Copenhagen Business School, Cand. Merc. Int, International ledelse (1996), NYU Stern School of Business, MBA udvalgte fag (1994), Copenhagen Business School, Executive, Bestyrelsesuddannelsen (2017)

Kirk Sikring A/S

Særlige kompetencer:
      Generel ledelse, ledelse af konsulentfirmaer, markeds- og kundeledelse, forretningsudvikling og virksomhedstransformation.

Attachment

BM_07_2018_Indkaldelse_til_ordinær_generalforsamling